Ordet budget, høres rigtig ofte, specielt i forbindelse med at spare penge. Et budgets primærer funktion, er at skabe et overblik for forbrugeren over, hvad pengene bruges til. Det kan være svært at vide, hvad der skal ind i budgettet, også selvom man får afvide ALT skal ind. Men det er rigtigt, det er tandlægeregninger, leje, tyggegummiet nede fra tanken. Alt der bruges penge på, skrives ind i budgettet. Rundt omkring på nettet, kan man finde flere budgetskemaer i regneark, klar til download. De er allerede opsat således, at den regner indtægter sammen, udgifter, deler dem ud på måneden, og til sidst, ser hvor meget der skal sættes til side hver måned. Hvis der er overskud eller underskud, så kan det også ses i skemaet. Det vil blive vist enten ved at tallene er i plus eller i minus. Udfra hver post, fx mad, kan det ses hvor meget det samlede forbrug er hver måned, og om denne skal ændres hvis der ikke er indtægter nok. Nogle udgifter er faste, såsom husleje, og disse tal skal der ikke ændres i, medmindre lejen i sig selv ændres.

Hvor findes alle disse oplysninger?

Det kan være rart at budgetskemaet er let tilgængelig, men hvilke tal der skal ind, er meget individuelt, og kan derfor ikke hentes nogle steder fra. De fleste danskere har idag e-boks og PBS-aftaler, og dette kan hjælpe på at finde hvilke indtægter og faste udgifter derfra. Oplysninger der ikke kan findes, eller oprettes PBS-aftaler omkring, er mad, tøj, sko, legetøj osv. Her kan det være en ide at gemme kvitteringerne måneden ud, og dermed skabe et overblik. Skulle den smutte, kan man som regel se på sin netbank, hvor mange penge der er brugt i hvilke butikker.

Du kan hente budgetskemaer her:

budgetskemaet.dk nykredit.dk gratisbudget.net