Crowdfunding en god eller dårlig ide?

Er det en fordel eller ulempe for dig at opstarte dit projekt på crowdfunding-sider som eksempelvis Kickstarter. Investorer og bankerne har ikke længere kontrol over iværksætterne. Det er derfor blevet muligt at have fuld kontrol selv, men er det en fordel?

Crowdfunding giver dig fuld kontrol

Når du vælger at crowdfunde, er det vigtigt at skille sig ud fra mængden. Mange projekter bliver nemlig lanceret hver dag, og det er derfor vigtigt at have god content på sin funding-side. Den største fordel ved crowdfunding er, at du ikke skal stå til ansvar over for nogle. Du beholder fuld kontrol over dit projekt, og ingen kan fortælle dig, hvad du skal gøre. Med crowdfunding undgår du at skulle stifte gæld i form af lån hos banken eller venner og familie. Ikke nok med du samler penge ind til dit projekt, så er crowdfunding også en stor mulighed for dig til at udvide dit netværk. I takt med folk støtter dit projekt, vil de blive mere involveret, og du vil derved få spredt din ide til flere. På den måde kan du få dit projekt ud til nye kunder, ved at sprede det på sociale netværk.

Brug data som feedback på din ide

Ved at crowdfunde, får du masser af feedback fra kunderne, og du får et indblik i, om din ide vil fungere på markedet. Hvis der ikke er nogen der støtter dit projekt, er det nok fordi, det ikke er den bedste ide. På den måde finder du ud af om din ide er god, inden du kaster alt for mange penge i det. Kommentar-sektionen vil også kunne bruges til at få feedback til, hvad der kan forbedres ved dit projekt. Hvis du har mange der støtter dig projekt, også kaldt “backers”, kan du senere bruge den data til at vise til potentielle investorer og dermed vise, at der er stor interesse for dit produkt. At opstarte crowdfunding gør dig desuden ofte mere passioneret og målrettet, for at få dit projekt til at blive en succes. Et crowdfunding-projekt giver dig flere muligheder, for at uddybe dit projekt til din målgruppe, inden det lanceres. Gennem crowdfunding kommer du derfor ud og etablerer din målgruppe. Det giver mulighederne for at lancere unikke produkter, der ellers aldrig ville se dagens lys.

Ulemper du skal kende, før du starter

Du skal bruge tid og penge på at lave den perfekte side, der kan skabe interesse hos folk. Det kræver, du laver en interessant video, der går i dybden med dit projekt, eller måske skiller sig ud på en kreativ måde. Derfor kræver det du bruger tid på at brainstorme, til en god ide. Du risikerer, at nogle ser din ide og kopierer den. Dette kan ofte ske, hvis dit produkt er nemt at erstatte. Mange fejler første gang de prøver at launche deres ide på Kickstarter. Der er fare for, at du kommer til at få et personligt nederlag, hvis du ikke har mange backers.

Tips til at starte et succesfuldt crowdfunding-projekt

  • Kend dit mål.
  • Opsæt et mål der giver mening for dig.
  • Vær helt sikker på dit produkt er noget, du har tiltro til kan blive en succes.
  • Tænk over hvilket tidspunkt på sæsonen, du vil lancere dit produkt.
  • Hold dit momentum kørende ved at promovere dit projekt gennem hele perioden.
  • Crowdfunding skal være det sidste trin i udviklingen af din ide – ikke det første.
  • Sæt nogle realistiske belønninger for dine backers, men stadig noget de skal være ivrige efter at få.
  • Du skal have en plan over, hvad pengene skal gå til klar på forhånd.
  • Lav en interessant video der skaber interesse hos backers samt tilbyder mere information om produktet.
  • Leave a comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *